Những sân bay kỳ quặc và lạ lùng nhất thế giới

Những sân bay kỳ quặc và lạ lùng nhất thế giới
From the Hebrides to the Himalayas, we reveal the strangest and scariest airports in the world. Denver International USA Denver International Airport has found itself under intense scrutiny from conspiracy theorists since it opened in 1995. Philip Schneider, a structural engineer turned whistle-blower who died in mysterious circumstances in 1996, claimed that beneath the airport lies a vast underground facility, which then prompted suggestions that the airport is actually hiding a secret military base or even a concentration camp. And why, ask conspiracy theorists, do the runways form the shape of a swastika?
Sân bay quốc tế Denver, Mỹ. Từ khi mở cửa năm 1995, sân bay này bị theo dõi chặt chẽ. Philip Schneider, một kỹ sư đã qua đời một cách bí hiểm năm 1996, đã nói rằng dưới sân bay có một cơ sở ngầm. Từ đó, nhiều người cho rằng sân bay thực ra là một căn cứ quân sự bí mật hoặc thậm chí là một trại tập trung.
Princess Juliana International Saint Maarten A planespotter’s dream: aircraft land at Princess Juliana International Airport – the third busiest in the Eastern Caribbean – just metres above the heads of sunbathers below. The runway actually underwent an extension a few years ago, making arrivals a little less daunting.
Sân bay quốc tế Công chúa Juliana - Sân bay đông đúc thứ 3 vùng Đông Caribbe. Khi máy bay cất cánh khỏi sân bay này, nó chỉ cách đầu người đi tắm biển vài mét. Cách đây vài năm, người ta đã mở rộng đường bay khiến cho những chiếc máy bay cách xa đầu người đi tắm biển thêm một chút.
Courchevel France Appropriately, Courchevel Airport’s runway actually resembles a ski slope. The 1,700-ft stretch of tarmac is on the short side, but the 18.5 per cent gradient will quickly slow down arriving aircraft. Pilots must obtain a special permit to land here.
Sân bay Courchevel của Pháp giống như một dốc trượt tuyết. Những phi công khi muốn hạ cánh xuống đây phải có được một sự cho phép đặc biệt.
Don Muang International Thailand At first glance, this Bangkok airport doesn’t look particularly strange, but sandwiched between the two runways is in fact an 18-hole golf course. As far as attractive settings go, it doesn’t quite rival St Andrews or Pebble Beach – while security considerations mean it is no longer open to the public.
Sân bay quốc tế Don Muang ở Thái Lan. Thoạt nhìn, sân bay này không có gì đặc biệt, tuy nhiên nằm giữa 2 đường bay là 18 hố đánh gôn.
Gibraltar A lack of flat space on the tiny territory of Gibraltar means the peninsula’s only runway is bisected by its busiest road, with a pair of flimsy-looking barriers the only thing preventing a nasty collision between a 747 and a Ford Orion.
Vì Gibraltar thiếu không gian phẳng nên đường bay và đường ô tô phải chung nhau. Khi máy bay cần hạ cánh, người ta phải dùng barrie chắn ô tô.
The world’s strangest, weirdest and scariest airports The world’s strangest, weirdest and scariest airports King Fahd International Saudi Arabia Covering about 780 square kilometres of Saudi Arabian desert, King Fahd International is the world’s largest airport – 160 square kilometres larger than the whole of neighbouring Bahrain. The airport’s mosque (pictured) accommodates 2,000 worshippers, and there is a separate terminal for the Saudi Royal Family.
Sân bay lạ nhất, kỳ quặc nhất có lẽ là sân bay quốc tế Vua Fahd ở A rập. Nó rộng 780 km vuông, rộng hơn toàn bộ nước láng riềng Bahrain 160 km vuông. Nhà thờ của sân bay (ảnh) có sức chứa 2.000 tín đồ cầu nguyện.
Juancho E. Yrausquin Netherlands Antilles This runway is certainly not for nervous fliers. At 1,300-ft long, it’s only fit for small aircraft and is considered by pilots to be one of the most challenging to land upon. It is flanked by high hills on one side and sheer drops on the other three.
Sân bay Juancho E. Yrausquin của Hà Lan không dành cho những người yếu tim. Sân bay dài 396 mét này chỉ phù hợp cho máy bay nhỏ và các phi công cho rằng đây là một trong những sân bay khó hạ cánh nhất.
Kansai International Japan To cope with a lack of space, engineers constructed this island airport three miles off the coast of Osaka. Work took some seven years, and the structure is so large it can be seen from space. Was it $20 billion well spent? Perhaps not, as global warming could see the entire thing submerged within decades.
Sân bay quốc tế Kansai của Nhật Bản: Để đối phó với việc thiếu không gian, các kỹ sư đã tạo nên sân bay đảo ngoài bờ biển Osaka. Công việc này tốn mất 7 năm và 20 tỉ USD. Tuy nhiên, với tình trạng nóng lên toàn cầu thì toàn bộ sân bay này có thể chìm xuống nước sau vài thập kỷ
Barra Scotland Can’t wait to get off the plane and on to the beach? Head for the Hebridean island of Barra where the Scottish sands have been used as a makeshift runway since the Thirties. The airport handles 1,000 flights each year, but only when the tide is out.
Sân bay Barra ở Scotland này chỉ hoạt động theo ca. Mỗi năm, có 1.000 chuyến bay được thực hiện tại đây, nhưng chỉ khi thủy triều rút
Paro Bhutan Surrounded by 5,000m Himalayan mountains, Paro Airport demands extraordinary skill from pilots. The rarefied air at 2,235m only compounds matters.
Sân bay Paro ở Bhutan được bao bọc bởi rặng núi Himalya cao 5.000 mét. Sân bay Paro đòi hỏi những phi công cực kỳ giỏi vì không khí ở đây rất loãng
Tenzing-Hillary Nepal Another hellish destination for those of a nervous disposition, Tenzing-Hillary Airport – in eastern Nepal – features an enormous mountain at one end, and a sheer drop at the other. The runway is just 1,729-ft long, and at 2,860 metres above sea level, there are few airports found at a higher altitude.
Sân bay Tenzing-Hillary ở vùng núi với độ dài 527 mét và nằm ở độ cao 2.860 mét trên mực nước biển. Rất hiếm có sân bay nào nằm ở độ cao này.
Funchal Madeira The island’s original runway was just 5,000-ft long, making it difficult for commercial aircraft to tackle. An ingenious solution was found, however, in the form of a 3,000-ft extension – a massive girder bridge.
Sân bay Funchal Madeira ở Bồ Đào Nha chỉ dài 1,5 km khiến cho máy bay thương mại rất khó hạ cánh. Tuy nhiên, người ta đã nghĩ ra một giải pháp là nối ra thêm 900 mét dưới dạng một cây cầu trục dầm khổng lồ.

Phương Hà (Theo Telegraph)

Tin tiêu điểm

Đừng bỏ lỡ