Top 10 "vườn ươm" khoa học hàng đầu thế giới

Top 10 "vườn ươm" khoa học hàng đầu thế giới

(GD&TĐ) – Báo cáo của TIM SS – một tổ chức nghiên cứu dựa trên các bài kiểm tra khoa học do những HS 10 tuổi tại 50 quốc gia trên thế giới thực hiện – đã đưa Hàn Quốc đứng đầu danh sách các quốc gia đào tạo nhà khoa học tốt nhất. 

Đặc biệt mỗi HS Hàn Quốc trong bản báo cáo trên đều theo học tại ngôi trường có phòng thí nghiệm riêng. Cũng thật ngạc nhiên, Hàn Quốc xếp vị trí thấp nhất trong cuộc khảo sát về sự hài lòng của GV. Chỉ có 21% HS được học từ các GV tự cho mình là “hài lòng” với công việc.
Đặc biệt mỗi HS Hàn Quốc trong bản báo cáo trên đều theo học tại ngôi trường có phòng thí nghiệm riêng. Cũng thật ngạc nhiên, Hàn Quốc xếp vị trí thấp nhất trong cuộc khảo sát về sự hài lòng của GV. Chỉ có 21% HS được học từ các GV tự cho mình là “hài lòng” với công việc.
Singapore was ranked second by the report, performing particularly well for biology. A separate table ranking achievement among 14-year-old pupils saw Singapore top the global rankings. This performance is even more impressive if one considers that only 57 per cent of students speak the language of the test at home – one of the lowest figures worldwide, and the lowest of any country in the top 10.
Singapore xếp thứ 2 trong bảng xếp hạng. Học sinh ở đây học rất tốt minh sinh học. Một bảng xếp hạng khác đốii với HS 14 tuổi đã đưa Singapore xếp thứ nhất toàn cầu. Điều này càng ấn tượng khi chỉ 57% HS nói ngôn ngữ ở trường tại nhà (thấp nhất thế giới). 
Finland ranked third and performed strongly across all three science branches, with Finnish girls scoring particularly well. However, success does not seem to breed satisfaction, as Finnish students ranked second-bottom by the number of students (36 per cent) who said they ’Like Learning Science’ – only Azerbaijan scored lower. According to the report,
Phần Lan xếp thứ 3 trong cả 3 môn khoa học, đặc biệt HS nữ ở đây học rất tốt. 
Japan is ranked fourth on the global science education rankings – an impressive achievement, especially given only 14 per cent of teachers told researchers they felt ’Very Confident’ in teaching science (the lowest score of any country in the survey).
Nhật bản xếp thứ 4 về GD khoa học toàn cầu. Đặc biệt, chỉ 14% GV nói rằng họ "rất tự tin" khi dạy môn khoa học (con số thấp nhất trong số các nước khảo sát) 
Russian science education remains extremely strong, ranking fifth globally. Unsurprisingly, Russian science teachers are among the world’s most experienced, with 71 per cent having more than 20 years’ experience – second only to Armenia worldwide.
GD khoa học của Nga vẫn rất mạnh khi xếp thứ 5. Đặc biệt, GV khoa học Nga nằm trong số những người có kinh nghiệm nhiều nhất thế giới với 70% GV có kinh nghiệm trên 20 năm (chỉ sau Armenia) 
Taiwan’s 10-year-olds ranked sixth worldwide for scientific achievement, but later on in the education system 14-year-olds from Taiwan performed second-highest in the world. One factor in Taiwan’s success may be its well-stocked libraries – an impressive 90 per cent of its schools had more than 5,000 book titles in their school libraries, second only to South Korea (92 per cent).
Những trẻ em 10 tuổi của Đài Loan xếp thứ 6 về thành tích môn khoa học.  Một yếu tố góp phần thành công cho Đài Loan có thể là số thư viện khổng lồ, 90% trường học ở đây có hơn 5.000 đầu sách trong thư viện. (Chỉ đứng sau Hàn Quốc là 92%). 
America’s school science programme seems to be doing a considerably better job than our own, ranking seventh worldwide – although among 14-year-olds England overtakes the US. American science teachers enjoy the best working conditions of any country in the survey, with 51 per cent reporting ’Hardly Any Problems’ with their working environment, which could include factors such as poor buildings, overcrowded classrooms, long hours or inadequate workspace and instructional materials.
Chương trình khoa học ở các trường học Mỹ dường như khá hiệu quả. Các GV khoa học ở đây có điều kiện  làm việc tốt hơn bất kỳ quốc gia nào trên thế giới nằm trong cuộc khảo sát. 51% GV cho biết "hầu như không có vấn đề gì" với môi trường làm việc. 
Science teachers in the Czech Republic – which finished eighth in the global rankings – are some of the best qualified in the world, with 92 per cent having completed postgraduate university degrees. Only Poland and Slovakia scored higher by this indicator.
Các GV khoa học ở Cộng hòa Séc - nơi có chương trình đào tạo khoa học xếp thứ 8 thế giới - nằm trong số những người giỏi nhất. 92% có bằng thạc sĩ. Về mặt này, Séc chỉ đứng sau Ba Lan và Slovakia 
Hong Kong ranked ninth in the world for science achievement. Its teachers were particularly likely to use computer software for science instruction, with 36 per cent reporting they use it as a basis rather than a supplement for teaching – only Qatar had a higher ranking in this category.
Hong Kong xếp thứ 9 thế giới về thành tích dạy khoa học. GV ở đây đặc biệt sử dụng phần mềm máy tính để dạy học, 36% cho biết họ cơ bản dạy bằng phần mềm chứ không chỉ là hỗ trợ dạy học. Con số này chỉ đứng sau Qatar.
Hungary ranked in the top 10 despite only 13 per cent of students attending a school with its own lab. In England – ranked five places lower – only nine per cent of primary school pupils do. An impressive 41 per cent of Hungarian pupils reported they live in homes with more than 100 books – one of the highest worldwide. In England that figure is 33 per cent.
Hungary xếp thứ 10 mặc dù chỉ 13% HS học tại trường có phòng thí nghiệm riêng. Nhưng đặc biệt, 41% HS ở đây cho biết ở nhà các em có hơn 100 cuốn sách - con số cao nhất thế giới. 

Hà Châu (Theo Telegraph)

Tin tiêu điểm

Đừng bỏ lỡ